Del cálculo numérico a la creatividad abierta

expo arte upv museo inf

• La mostra analitza l’evolució dels processos creatius en la música, l’arquitectura, la lingüística i l’art a partir de l’arribada a Espanya, el 1966, de la primera gran computadora: una IBM 7090 que la llavors Universitat de Madrid va compartir amb altres universitats espanyoles.
  • L’exposició, que s’inaugura el dijous 19 de setembre a la Sala d’Exposicions de Rectorat(20.00 h, entrada lliure), romandrà oberta al públic fins el pròxim 18 de desembre.

El Museu d’Informàtica de la ETSINF participa en l’exposició “Del càlcul numèric a la creativitat oberta. El Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid (1965-1982)“, organitzada per la Universitat Politècnica de València a través de la seua Àrea d’Activitats Culturals, mitjançant la cessió de dues peces de la dècada dels 60.

L’exposició tindrà lloc a la Sala d’Exposicions UPV (edifici del Rectorat, planta baixa), del 19 de setembre al 18 de desembre de 2013. Comissariada per Aramis López, la mostra analitza l’evolució dels processos creatius en camps com la música, l’arquitectura, la lingüística o l’art a partir de l’arribada, en 1966, de la primera gran computadora a Espanya. Així, fruit d’un conveni entre IBM i la Universitat de Madrid (avui Universitat Complutense de Madrid), aquesta última va rebre una IBM 7090 amb una computadora auxiliar IBM 1401, situant-se d’aquesta forma en l’avantguarda de la ciència i la tecnologia amb la creació del Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid (CCUM).

Les peces cedides pel Museu d’Informàtica de la ETSINF (http://museo.inf.upv.es) són una perforadora de targetes i una unitat de cinta magnètica de grans dimensions. Tots dos elements eren peces bàsiques en el processament i producció d’informació i habituals en les instal·lacions de l’època. Només el personal especialitzat era capaç de treballar amb aquests grans equips. El singular de la mostra és que la computadora auxiliar IBM 1401 es va posar al servei de la creació artística, potenciant i facilitant les tasques creatives i la generació automàtica de formes plàstiques.

El Museu d’Informàtica de l’ETSINF alberga a les seues instal·lacions altres peces del mateix període. Cal destacar que ha sigut reconegut recentment com a museu de la Comunitat Valenciana. Des de la seua creació ha anat incrementat els seus fons gràcies a donacions de particulars i d’institucions, públiques i privades. Ofereix un interessant recorregut a través de les últimes dècades de la història de la Informàtica i compta amb nombroses activitats didàctiques.