Páginas repletas de informática y su historia

Presentació del llibre Un viatge  a la història de la informàtica, amb una exposició temporal i reptes per a la comunitat ETSINF.

L’edifici 1G de l’Escola Tècnica superior d’Enginyeria Informàtica, ETSINF, acull a partir del divendres 9 de desembre “Un viatge a la història de la informàtica” en forma d’exposició, per a presentar la recent publicació homònima. Una iniciativa del Museu d’Informàtica de la Universitat Politècnica de València “que es capbussa en el meravellós i variat oceà històric informàtic”, segons recull el mateix llibre.

Aquest viatge col·lectiu a la història de la informàtica ha estat coordinat pel Museu d’Informàtica i compta amb la col·laboració desinteressada d’un professorat amb àmplia experiència docent: Álvaro Domenech, Xavier Molero, Jon Ander Gómez, Gabriela Andreu, Silvia Terrasa, Jorge González, Vicente Santonja, Andrés Marzal, María José Castro , Pablo Aibar, Juan V. Oltra , Pedro López, Antonio Martí, Martín Mellado, Miguel Sánchez y José Duato.

La informàtica com a “ciència de ciències sense límits”, tal com indica el rector de la Universitat Politècina, Francisco Mora, al pròleg de la publicació, queda recollida en finestres al passat i també al futur.

A la introducció, Eduardo Vendrell, director de la ETSINF, recull que “el llibre plasma, en forma de text, tot allò que el Museu transmet amb les seues activitats i amb el material expositiu”. Al llarg de tretze capítols, es realitza un recorregut divulgatiu que “repassa fites, gènesi i evolució dels computadors, sistemes operatius i llenguatges de programació, grans sistemes i microprocessadors, aplicacions i desenvolupaments”, textos que “ajuden a desxifrar la màgia del que és quotidià”.

El llibre està disponible per a la seua descàrrega gratuïta en format electrònic a aquest enllaç, i podrà ser adquirit en format físic, per sis euros, al hall de l’edifici 1G durant el període en què estiga en marxa l’exposició.

Alguns dels objectius principals al llibre han sortit de les seues pàgines i romandran exposats al hall de l’edifici 1G, del 9 al 22 de desembre, com a mostra de les col·leccions que alberga el Museu d’Informàtica.

A més, s’han preparat dues porres gratuïtes perquè participe l’alumnat, professorat i personal de la UPV.

Porra 1: Càlcul en grams d’un disc dur que s’exhibeix a l’exposició.

Porra 2: Càlcul de la suma d’anys que té cada element d’una urna que s’exhibeix a l’exposició i que conté videojocs, revistes, ordinadors i altres elements.

Els tres millors llocs de cada porra obtindran, com a premi, un exemplar del llibre que protagonitza l’exposició.

Des de la seua creació l’any 2001, el Museu d’Informàtica de la UPV està involucrat activament en la conservació i difusió del patrimoni informàtic, amb la doble missió de fer conscient a la societat “dels aspectes claus de la informàtica entesa com a disciplina científica”, però també “d’incentivar a la reflexió crítica sobre el paper que té en el desenvolupament de les societats del nostre planeta”, segons diu al prefaci Xavier Molero, professor de l’ETSINF i director del Museu d’Informàtica.

• Exposició: “Un viatge a la història de la informàtica
  • Lloc: Edifici 1G ETSINF UPV
  •  Data: del 9 al 22 de desembre

Imàtgens de la preparació de l’exposició: